Op de Burijn werken we aan een veilige basis waarin we mèt de kinderen werken aan hun totale ontwikkeling zodat ieder kind kan worden wie hij is.
Lees meerOp de Burijn ‘mag je er zijn’. Dat laten onze leerkrachten elke dag merken aan hun leerlingen. Maak kennis met ons team en krijg een nog beter beeld van onze school.
Bekijk ons teamIk ben leescoördinator op school, samen met mijn collega Noël. Ik ben zelf gek op lezen. Lezen ontspant, vergroot je wereld en prikkelt de fantasie, bij oud én jong. We geven er een verdieping aan door het te combineren met wereldoriëntatie en kennisverwerking (begrijpend lezen). We hebben ook het ‘biebteam’, een groepje leerlingen dat als taak heeft onze bibliotheek netjes te houden.
Kijk je diep in mijn hart, dan vind ik het onderwijs aan de kleuters het leukst. Ik heb de hoeken van het kleuterlokaal ingericht als belevingsplekken met een winkel, tipi, huizen- en constructiehoek. Ik hou ervan creatief bezig te zijn. Met een rijke leeromgeving worden alle zintuigen van kinderen geprikkeld. En als je als leerkracht meespeelt, zie je ze helemaal groeien.
Als kleuters naar groep 3 gaan, spelen ze veel minder buiten. Die overgang vonden wij te drastisch. Daarom hebben we besloten de buitenspeeltijd geleidelijk af te bouwen. Kinderen moeten op deze leeftijd regelmatig ‘ontladen’ en hun energie kwijt. Daarna staan ze meer open voor nieuwe uitleg. De normale leerstof lijdt er niet onder.
Als IB’er kijk ik met de leerkrachten mee naar leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Ik help ze om bij deze kinderen de ingang te vinden. Om te ontdekken wat hun mogelijkheden zijn en daarmee aan het werk te gaan. De leerkrachten hier zijn enorm welwillend en hebben een groot hart. Soms hebben ze alleen handvatten nodig. Die bied ik ze graag!
Met veel jaren basisonderwijservaring weet ik één ding: als je het respect van kinderen wil krijgen, moet je een persoonlijke band met ze opbouwen. Heb ik een pittige groep, dan ruim ik tijd in voor een goed gesprek met elkaar, zo nodig iedere dag. Werken aan de verbinding. Ik geef mijn kinderen ook altijd een hand bij binnenkomst en vertrek. Dat is weer zo’n contactmoment.
Groep 8 is een bijzonder jaar. Je neemt als kind afscheid van het vertrouwde en staat voor een groot nieuw avontuur. Wat ik mijn leerlingen wil meegeven is: ‘het is goed wie je bent’. Laat je niet van de wijs brengen door alle toetsen en formele adviezen. In mijn beeld van een kind laat ik het totale plaatje meewegen.
Ik ben vertrouwenspersoon op school. Aan het begin van het schooljaar ga ik alle klassen langs en vertel ik dat ‘er op de hele wereld ruzie is, en soms ook heel dichtbij’. Als een kind daarover wil praten met iemand die wat verder af staat van de probleemsituatie, kan hij of zij bij mij terecht. Het lucht vaak al op, als je in een veilige omgeving je ei kwijt kan.
Als kleuters ergens aan toe zijn, gaan ze ermee aan de gang. Dat is het mooie aan kleuters. Je moet niet bang zijn om hun natuurlijke ontwikkeling te volgen. Laat ze eerst leren door te ontdekken, te verwonderen en verworven vaardigheden toe te passen. Dat legt een stevige ondergrond onder het verdere onderwijs!
Ik ben een fan van onderzoekend leren bij kinderen, maar je moet ze niet laten zwemmen. Bij onze methode voor thematisch onderwijs, TopOndernemers, geef ik leerlingen de handvatten om zelf op onderzoek te gaan. Zo leren zij de 21e eeuwse vaardigheden.
Wij hebben fantastische ouders op school. Nooit te beroerd om te helpen. Laatst hadden we de bibliotheek als thema. Toen is er een vader langs geweest om te vertellen over zijn werk in een boekenwinkel. Het naar binnen halen van die buitenwereld zou ik graag nog meer willen zien op school.
Ooit gehoord van het ‘Zweedse loopspel’? Dan maken leerlingen buiten sommetjes in een circuit en lossen ze tegelijkertijd een puzzel op. Dat vinden ze fantastisch. Ik ben rekencoördinator en een gepassioneerd voorstander van het spelenderwijs leren rekenen. Als je dat combineert met het gewone, realistische rekenen, gaan kinderen met sprongen vooruit.
Toen ik bij de Burijn kwam, ben ik bij iedereen in de klas geweest om te kijken hoe de sfeer en dynamiek was. Weet je wat mij opviel? De kracht van de Burijn ligt in het ‘zijn’. Leerkrachten voelen zich echt verbonden met het kind. Ik zie en ervaar dat kinderen gezien en gehoord worden in de klas. Daar kun je als schoolleider op bouwen.
Op school zijn werkgroepen gevormd waarin we als leerkrachten deelaspecten van ons onderwijs willen verbeteren. Ik zit onder meer in de rekenwerkgroep. Daarin hebben we gezegd dat eerst de basis op orde moet zijn. Kinderen moeten de tafels kennen en sommen kunnen automatiseren. Dit kan op allerlei manieren worden aangeboden. Met die algemene kennis wordt het zinvoller en leuker om daarna creatieve werkvormen toe te passen.
Iedereen die ooit in een groepje gezongen en/of muziek gemaakt heeft, weet het: het zorgt voor sfeer en saamhorigheid. Als cultuurcoördinator ben ik blij dat onze instrumenten steeds meer gebruikt worden. Zelf speel ik gitaar. Het is mooi om te zien hoe verbaasd kinderen zijn als we samen een liedje hebben gespeeld en gezongen. Je ziet ze denken: hebben wij dat gedaan?!
Het leuke van kinderen uit de middenbouw is dat je al echt een gesprek met ze kunt hebben. Eén op één klets ik vaak even met ze: wat houd je bezig, wat vind je mooi? Maar ook in de groep bespreken we dingen. De opmerkingen die je dan soms terugkrijgt, zijn heerlijk. Daarnaast pak ik tussen de lessen door altijd even een momentje om te bewegen. Samen een dansje of een yogaoefening doen, en dan weer met nieuwe energie verder.
Als ouder wil je graag voorschoolse en naschoolse opvang combineren met de basisschool. Bij de Burijn is dat op één plek geconcentreerd. Overzichtelijk voor jou, vertrouwd voor je kind.
Lees meerDe Burijn heeft een team van 21 professionals, inclusief directie en ondersteunend personeel. De school telt circa 260 leerlingen.
Meer praktische informatieDe Burijn wil ieder kind de aandacht geven die het verdient, zodat hij of zij zich in geborgenheid kan ontwikkelen. Hoe wij dat doen? Kom langs en we laten het u zien. Ook als ouder bent u van harte welkom. Wij leiden u graag rond door onze school.
Aanmelden en contact