We willen de kinderen echt leren kennen, hun kwaliteiten, hun karakter. Weten waar ze goed in zijn en wat ze lastig vinden, zodat we ze kunnen helpen om de kwaliteiten te versterken en om te gaan met de uitdagingen waar ze voor staan. Dat gaat zowel over de lesstof als in omgang met elkaar binnen de school. Hoe meer wij als leerkrachten dit van leerlingen kunnen zien, hoe beter we ook de kinderen kunnen ondersteunen in het zichzelf leren kennen.
Ons doel is het versterken van Bewustwording wie ze zelf zijn en wie ze zijn in relatie tot hun klasgenoten en andere leerlingen en leerkrachten. Het zien en erkennen van de verschillen tussen mensen en hoe we vanuit al die verschillen toch samen kunnen werken, leren en spelen.
We willen de kinderen graag een bredere Blik op de Wereld mee geven. Dat doen we vanuit een basis van kennis (taal, rekenen, lezen) en deze kennis toepassen om vaardiger te worden in het omgaan met de wereld om je heen. We zien mogelijkheden om aan de hand van projectmatig(er) werken de samenhang tussen verschillende dingen in de wereld te laten zien en ervaren. Het doel is de maatschappij en de maatschappelijke ontwikkelingen vanuit meerdere posities te leren begrijpen. Als team willen we leren van de ontwikkelingen op andere scholen, door op bezoek te gaan en andersom ook andere teams uit te nodigen bij ons op school. Een ander verhaal kan je eigen blik op jouw wereld weer verrijken!
De Burijn is geen eilandje in een grote oceaan, maar staat midden in een woonwijk. Er is een groot schoolplein voor de school en een grasveld van de wijk waar we gebruik van mogen maken. Onze aandacht gaat uit naar sport en spel. Kinderen leren hierbij enorm veel vaardigheden, zoals samenwerken, elkaar helpen en leiderschap. Deze vaardigheden zien we weer terug in het bewegingsonderwijs gegeven door onze vakdocent. Daarnaast staat de Burijn in een wijk met een aantal andere instellingen (scholen en voorzieningen). Door De Burijn in de Buurt als bron van mogelijkheden te zien, kunnen we zowel iets betekenen voor de buurt, als de buurt iets voor De Burijn. In het schoolgebouw is het kinderdagverblijf Kiddies, peuterspeelzaal `t Rakkertje en ook een openbare basisschool gehuisvest. De Burijn werkt nauw samen met de voor- en naschoolse opvang Kiddies
en heeft een samenwerkingsverband met kinderdagverblijf Olke Bolke. Daarnaast hebben we een logopediste bij ons op school die iedere vrijdag aanwezig is.
Bewegend leren
Het is een natuurlijke behoefte van kind en mens om te bewegen. Stilzitten aan een tafel of stoel kan moeilijk zijn voor kinderen. Ze willen samen leren en hebben niet altijd behoefte aan een vaste plek. Ze hebben wel behoefte aan bewegen, want dat geeft energie, activeert. Als we dat als leerkrachten zien, dat leerlingen zo lekker actief zijn, helpt dat ook om weer geconcentreerd te werken wanneer dat nodig is. Zo kunnen we de spanningsboog van concentratie gericht inzetten. Beweging en rust afwisselen is dan effectief.
Inrichting van de ruimte
Natuurlijk helpt een andere inrichting van het klaslokaal met andere meubels ook al voor het kunnen bewegen tijdens de lessen. Fysieke beweging mogelijk maken in het klaslokaal vraagt om een andere inrichting van de ruimte. Minder meubels, andersoortige meubels, meer ruimte om te bewegen. We zouden meer willen aansluiten bij de behoeftes van leerlingen om staand of zittend te kunnen leren of werken. Meer variatie in de werkplekken, zodat de kinderen ook kunnen kiezen welk soort werkplek op dat moment past bij hun behoefte of activiteit. Dat geeft meteen al een goed gevoel voor de leerling, waardoor dat geen afleiding meer hoeft te zijn om tot leren te komen. Kinderen kunnen dan ook eerder met andere leerlingen samenwerken. Zo stimuleren we het van elkaar leren, aansluiten bij diversiteit en vergroten van autonomie en zelfstandigheid.
Werken op niveau
Alle kinderen zijn verschillend. We zien dat kinderen gedrag laten zien wat hen afhoudt van het leren. Als we kinderen op hun eigen niveau instructie kunnen geven of laten oefenen/werken, kunnen we kinderen gerichter ondersteunen in hun eigen groei. Het hebben van succeservaringen is een belangrijke voorwaarde voor intrinsieke motivatie, voor zowel leerlingen als leerkrachten! We willen graag na een les kunnen zeggen: “Yes, ik heb alle kinderen gezien en ze gegeven wat ze nodig hebben.” Leerlingen willen graag samen werken met andere kinderen. In gesprekken geven ze aan dat ze dat ook met kinderen van gelijk niveau willen doen. Er is dus behoefte aan differentiatie. Wat we tevens signaleren is dat kinderen die boven hun kunnen moeten werken, sneller minder gemotiveerd zijn. Dit geldt ook voor leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. Door kinderen te groeperen naar instructiebehoeften kunnen zij ook direct aan de slag met de verwerking van de opdrachten. We kunnen dan meer aandacht geven aan alle leerlingen, meer diepgang in het leren en in de leerstof bieden. Kinderen krijgen direct feedback op hun leerproces en kunnen daardoor ook gerichter lastige dingen oefenen. In onze ambitie om leerlingen meer te kunnen uitdagen en te ondersteunen hebben we ook een andere wijze van organiseren ingezet om de groep ‘meerkunners’ te kunnen ondersteunen in de plusklassen.